У сфері сучасної інтернет-комерції, незважаючи на динамічний розвиток ринку, все ще залишаються актуальними деякі класичні інструменти бізнесу, одним з яких є бізнес-план. Новачків в онлайні підкуповує можливість швидкого старту, проте в той же час невдале закінчення цього замислу може бути таким самим швидким.
Зазвичай ті підприємці, в яких є план розвитку і дані відносно ніші, в якій вони планують працювати, в кінцевому результаті стають більш успішними в порівнянні з конкурентами, які про подібне не попіклувалися.
Бізнес-план для інтернет-магазину повинен включати декілька складових, перелік яких ми й розглянемо в цій статті. Знання того, яку саме інформацію слід зібрати, повинне спростити вам процес складання подібного документу для себе.
Формування товарного асортименту
Необхідно знати, що саме ви плануєте продавати і в яких кількостях. Не можна просто вирішити: “Я продаю ноутбуки”. Слід визначитися, яких саме вони будуть виробників і які моделі будуть представлені в каталозі.
Крім того, в деяких випадках для продажу товарів певного виду може знадобитися ліцензія або інші подібні документи.
Аналіз аудиторії
Хто ваші покупці? Де вони живуть? Якого віку? Що хочуть від інтернет-магазину? Відповіді на ці запитання дадуть можливість скласти портрет покупця і замість стрільби з гармати по горобцях чітко працювати в тому напрямкові, результати з якого дозволять привабити максимальну кількість потенційних клієнтів.
Робота з постачальниками
Існують різноманітні моделі роботи з постачальниками, і в кожному конкретному випадку бізнес-процеси будуть різними. Наприклад:
- придбання гуртом товарів партіями;
- можливість одиничної покупки;
- можливість забирати товар по факту замовлення зі складу;
- дропшиппінг.
У будь-якому випадку краще перестрахуватися і взаємодіяти одразу з кількома постачальниками, оскільки залежність лише від одного в результаті може вилитися в серйозні проблеми бізнесу. Наприклад, якщо постачальник припинить працювати з ключовим для вас товаром, ваш бізнес може просто збанкрутувати.
Питання доставки
Зручність покупки і швидкість доставки є основними аргументами для покупців сучасних інтернет-магазинів. Саме тому доставку товару після оформлення замовлення слід дуже добре продумати.
Якщо ви працюєте виключно по місту, значить, варто розглядати варіанти кур’єрської доставки або самовивезення. Якщо ж доставка можлива й по регіонах - вам необхідно вирішити, які транспортні служби (або пошта) будуть для цього використовуватися.
Витрати на старті
Цей пункт, який є одним із основних у бізнес-плані інтернет-магазину, здебільшого визначається попередніми. Якщо ви працюєте за схемою дропшиппінгу і з недорогим товаром, відповідно, ваші стартові витрати будуть в десятки разів нижчими, ніж у випадку, якби довелося орендувати склад і торгувати, наприклад, кондиціонерами.
Перевага інтернет-магазинів у тому, що за інших рівних поріг входу відчутно нижчий, ніж в аналогічному оффлайн-бізнесі. Вам не потрібно піклуватися про такі речі, як пошук приміщення, аналіз прохідності району, і багато інших моментів.
Щомісячні витрати
Оренда офісу, багаточисельний персонал, комунальні послуги… вітаємо! З інтернет-магазином ви будете звільнені від усіх цих “принад” підприємницького життя.
Правда, онлайн-бізнес також передбачає певні щомісячні витрати:
- оплата хостингу (місця для сайту в Інтернеті);
- просування інтернет-магазину;
- розвиток сайту (контент тощо);
- послуги адміністратора/консультанта.
Тим не менше тих самих продавців-консультантів потрібно в кілька разів менше, ніж у випадку зі звичайною оффлайновою торговою точкою. А значить, звільнені кошти можна направити на розвиток бізнесу.
Аналіз конкурентів
Без цього ніяк. Не потрібно вважати себе найрозумнішим, якщо ви знайшли нішу, яка вільна. Швидше за все такий товар просто нікому не потрібен. Конкурентів слід знати, їх потрібно аналізувати, переймати успішні речі і намагатися зробити в себе щось цікавіше.
За допомогою аналізу сайтів конкурентів ви зможете дізнатися таку важливу інформацію, як:
- рівень відвідуваності, на який можна розраховувати;
- середня ціна категорій товарів та окремих продуктів;
- зайнятість ніші, тобто кількість гравців на ринку;
- канали реклами та просування, які вони використовують.
Реклама
Без цього ваш сайт в найкращому випадку буде відвідувати кілька людей на добу. Про замовлення можна й не казати. Тому обов’язково слід вирішити, які рекламні канали ви будете використовувати, і включити це в бізнес-план для інтернет-магазину.
За допомогою аналізу доступної інформації визначте вартість просування за кожним із перерахованих каналів і почергово їх протестуйте, вимірюючи ефективність. Цілком можливо, що 20% роботи будуть давати 80% всього результату.
Прогноз доходів і точка беззбитковості
На основі попередніх пунктів, проаналізувавши інформацію і співставивши дані, ви вже зможете зрозуміти, скільки будете витрачати на утримання і рекламу інтернет-магазину, а також скільки можете заробити від продажу однієї одиниці товару. Таким чином, із вирахуванням витрат на рекламу можна отримати цифру продажів, при якій ви зможете вийти на точку беззбитковості. Потім із вираховуванням показника середнього CTR можна дізнатися, якого рівня відвідуваності слід досягнути, аби отримати той чи інший показник прибутку.